Direktlänk till inlägg 22 augusti 2010

Uppdatering...

Av Therése Karjalainen - 22 augusti 2010 18:49

Nu här vi tillbaka i vardagen igen. Har jobbat en vecka och det känns helt ok. Kul att träffa alla goa vovvar på dagis igen och mina härliga arbetskamrater!


Sedan sist har vi hunnit med lite av varje. Kommer inte ihåg allt men var i alla fall på flatmästerskapet en helg. Ena dagen stod vi och sålde grejer från jobbet. Hade med mig Lykka och hon skötte sig exemplariskt, låg med i tältet och var så snäll så hela dagen. Hon fick träffa sin kullbror Pete (Bjarnes valp) och det var skojsigt  Regina var med och hjälpte till med försäljningen, tusen tack för det Regina, du är guld värd!

Andra dagen hade jag med mig Kira. Var ute och tittade på ekl men fick hoppa in som funktionär på söket eftersom de hade dåligt med folk. Men fick iaf se en hel del hundar på söket och det var kul eftersom det visade sig bli den avgörande stationen. Såg bla 3 av Lykkas syskon från Tirils förra kull och även om det inte gick jättebra för alla så blir jag ändå övertygad om att jag har valt hund från rätt ställe, de är underbara  Även Regina blev förtjust i dom, speciellt en av dom (vad var det jag sa...  ) 


Igår var det jaktprov uppe i Ransjön. Jag tog med mig Lykka för att miljöträna lite och för att hon skulle få höra lite skott för första gången och det var inga som helst problem! Mötte upp Malin som också var där för miljöträning så det blev lite tjõt o fika innan vi åkte hem igen.

Väl hemma gick jag ett spår med Holly och Jimmy gick ett viltspår med Kira som jag hade lagt på morgonen. Stackars Kira fick kämpa ordentligt eftersom hon har en matte med lokalsinne = 0 som hade lyckats korsa sitt eget spår... Men hon löste det till slut iaf. Försöker pusha på att husse ska göra Kira till viltspårchampion  


Idag har Petra och Kerstin varit här på besök med sina vovvar Tim och Doris. Lykka tyckte att Doris var en riktigt kul kompis att busa med så det fick bli en del time-outer och koppel på för att det inte skulle bli för mycket för den lilla.


Lykka har ju en tendens att sätta i sig det ena och andra... I måndags käkade hon en sork och dagen därpå en knaprig gräshoppa vilket ledde till sprutdiarré och kräkningar.. Tänk om de ändå kunde lära sig att fatta sammanhanget, men icke...


För övrigt har vi mest grejat här hemma. Har fått målat verandan och balkongen vilket var ett riktigt lyft, ser betydligt trevligare ut nu  Har även hunnit med att skrapa och måla en gammal skänk som jag hittade i vårt gamla arbetarhus som står här på tomten.


Hundarna har också fått en del träning. Har väl mer eller mindre lagt ner jakten med Kira nu, tränar bara lite för skojs skull. Ska försöka köra en del viltspår och förhoppningsvis få husse att starta henne på några prov i höst. Holly får mest spåra. Hon tycker fortfarande att det är kul fast tempot inte är så högt längre..

Lykka tränas på lite allt möjligt som man ska lära sig inför framtiden. Fokuserar mycket på att belöna spontan passivitet, när jag stannar ska hon automatsikt sätta eller lägga sig ner och  bli kvar tills jag säger något annat eller bara går vidare, det börjar funka riktigt bra! Vi tränar också på avlämningar, sitt, ligg, stanna kvar, ingångar och början till fot. Samt allt annat som man ska kunna i vardagen tex gå i koppel, hundmöten, inkallning mm. Hon är härlig att träna med den lilla tjejen och lär sig fort, men koncentrationen på en 4,5 månaders valp är ju inte så stor så det blir korta pass med mycket belöning och lek.  Hittills har hon visat prov på många bra egenskaper, och jag är så glad över att jag fick förtroendet att ta hand om denna lilla guldklimp 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therése Karjalainen - 23 november 2010 14:59

Min älskade Holly har fått somna in, 13 år och 8 månader. Efter att magen började ta stryk av alla mediciner och bakdelen började ge vika så kändes det som det bästa för henne. Sov gott min finaste vän, tack för allt.. Vi saknar dig så...   ...

Av Therése Karjalainen - 31 oktober 2010 14:30

har det varit senaste tiden, har inte haft en helg ledig sedan någon gång i augusti. Men denna helgen var helt tom! Otroligt skönt att få sova ut ordentligt och bara ta det lugnt. Speciellt efter förra veckan då halva personalstyrkan på jobbet var sj...

Av Therése Karjalainen - 2 oktober 2010 20:39

Förra helgen åkte Lykka och jag till Norge på valpträff. Träffen var på söndagen, men både jag och Tokers familj har en bit att åka så vi kom redan på lördagen. Kvällen bestod mest av bus mellan syskonen och jag insåg att det kan vara på tiden att bö...

Av Therése Karjalainen - 21 juli 2010 17:32

Nu har vi gått på semester! Även om jag har världens bästa jobb är det ändå skönt att få några veckor lediga som man kan göra precis vad man vill på! Semesterfirandet började med att Jimmy och jag åkte iväg till Arvikafestivalen i fredags där vi mö...

Av Therése Karjalainen - 30 juni 2010 16:36

...gör hon lilla fröken:) Ett riktigt busfrö är hon oxå! Favoritsysselsättningarna är att puss-attackera Holly, skaka skor och köra race på gräsmattan   Hon är nu med på jobbet varje dag och där sköter hon sig toppen! Sover mycket och har inga pr...

Ovido - Quiz & Flashcards