Alla inlägg under januari 2009

Av Therése Karjalainen - 31 januari 2009 21:57

Ja, det är var det har varit sista tiden... Känns som det var evigheter sedan man såg solen sist.. Därför blir det en bildblogg idag från dagarna kring nyår då det för en gångs skull var RIKTIG vinter! Åååhh vad vi njöt dessa dagar... Om någon undrar över Hollys utstyrsel så är det kappa och tofflor på pga ledproblem i rygg och tassar...

Av Therése Karjalainen - 17 januari 2009 18:31

Denna veckan har jag varit riktigt hurtig! Har fått för mej att jag ska börja träna (mej själv alltså, inte hundarna;) Så i måndags efter jobbet åkte jag till njoy och körde ett pass bodypump. Tog det ganska lugnt eftersom det är längesedan jag tränade sist, men blev allt lite svettigt ändå:)


På tisdagen träffade jag Malin vid Tyr efter jobbet och körde lite jaktträning. Det blev linjetag/markeringar med vilt och raka linjetag till godisskål över ett staket, mycket bra träning! Sedan tog vi en stavpromenad runt 2,5:an. När vi nästan kommit runt märker jag att Kira börjar halta på ett framben. Förmodligen sträckte hon sej eller slog i när hon hoppade över staketet. När vi hade gått klart fick Holly ett uppletande innan vi åkte hem.


På onsdagen haltade Kira lite fortfarande så det blev bara lugna koppelpromenader och lite inomhusträning hemma på kvällen. Sedan hängde jag med Jimmy på en joggingrunda!! Oj oj, det var jobbigt, pust och stånk!


Torsdagen blev det också koppelpromenader och "hjärngympa" på kvällen för hundarna. Sedan åkte jag in till Molkom på gympa! Det var ett pass bestående av både kondition och styrka. Superjobbigt, men väldigt kul och nyttigt!


Tanken är att fortsätta på gympan i Molkom på torsdagar och söndagar. Dels är det mycket billigare än att träna i stan, det är lättare eftersom det är i Molkom och förhoppningsvis kommer Malin att hänga på i fortsättningen!


Igår fick jag med mej dagishunden Parma hem. Egentligen är det Madde som passar henne en vecka, men hon skulle bort idag så då fick jag passa henne! Det är en väldigt speciell dam som gärna "pratar", men väldigt söt och charmig:) Den som är missnöjd är Kira som ju inte gillar när det kommer andra hundar hem till oss, inkräktare!


Idag blev en heldag uppe hos Malin och Magnus. Malin hade varit så snäll och lagt ett viltspår till Kira igår em. Så idag provade vi för första gången att gå ett spår som hade legat över natten. Det var inte helt enkelt, ute på åker med bloduppehåll och återgång men Kira fixade det kanon! Var så himla nöjd med henne!! Det märktes att det var ganska svårt, men som vanligt så tycker ju Kira att det är häftigt då och det märktes att hon tyckte det var riktigt kul! Nu ska vi träna vidare med förledningsspår i spåret! Även Holly och Keno fick sej varsitt spår och sedan blev det korvgrillning ute hos grabbarna som var i skogen och röjde sly.


Jag har funderat lite inför detta året och har nu bestämt att bara köra jakt och viltspår med Kira i år. Vi ska satsa på att försöka fixa den andra 1:an i ökl samt på ett viltspårschampionat. Brukset lägger vi tills vidare åt sidan. Dels för att jag tycker jakten och viltspåret känns roligast just nu och dels för att hinna med Holly en del också. Hon blir ju 12 år i mars och även om hon är pigg nu så vet man ju inte hur länge det håller i sig.. Eftersom hon fortfarande vill så mycket så känner jag att hon ska få göra det hon tycker är kul. Det kommer nog mest bli spår, uppletande och lite freestyleträning. Har även tänkt lägga lite mer "egentid" på mej själv genom gympaträningen!

Av Therése Karjalainen - 11 januari 2009 16:44

Nu är vi tillbaka! Har haft semesterledigt både från blogg och hundträning under julen...

2,5 veckor har vi haft ledigt, jätteskönt tycker båda hundarna och jag! Första veckan tillbringades i Bengtsfors. Julafton firades hemma hos mamma och pappa tillsammans med mormor och morfar, mina bägge bröder Jonathan och Daniel, Daniels flickvän och hennes föräldrar. Det var väldigt trevligt med en massa god mat, många skratt och fina julklappar. Kul att vi var så många i år! Har också hunnit med promenader med både Petra och Kerstin, vin/ölkväll hos Petra och Magnus, kortspel med mormor och morfar och lite pyssel med bilen.


På fredagen efter jul tog jag en sväng upp till Karlstad för att träffa mina "gamla" kompisar Rebecka, Sophia, Maria och Sara. Vi käkade tacos och hade det mysigt.

Dagen efter åkte jag ner till Bfs igen och stannade ett par dagar till. Men sedan började det krypa lite i kroppen och vi kände att det var dags att fara hemåt. Det är ju jättekul att få tid att umgås med familj och vänner, men sedan är det ganska skönt att få komma hem till sitt eget också!


Nyårsafton tillbringades här hos oss tillsammans med Malin, Magnus, Mari, Anders också alla vovvarna såklart; Keno, Trolla, Mira, Holly och Kira! Vi käkade mat och spelade spel och hade det jättetrevligt!

På trettondagsafton blev det lite partaj med Sophia och hennes kompis Lotta. Vi hamnade på Harrys där vi dansade natten lång...;)


För hundarnas del har det varit väldigt lugnt. Vi har varit ute på många långa promenader och bara njutit av det underbara vädret! Ett par gånger har jag varit ute och tränat med Malin, och har även gjort lite små träningspass på promenaderna, men annars har det varit väldigt lugnt. Välbehövligt för både mej och hundarna tror jag!


Har tagit flera fina bilder på vovvarna i det härliga vädret, men tyvärr verkar det ha hänt något som gör att det inte går att ladda över bilderna till datorn:( Hoppas jag ska få ordning på det så ska jag lägga ut bilderna sen!


God fortsättning på 2009!

Ovido - Quiz & Flashcards