Alla inlägg under oktober 2010

Av Therése Karjalainen - 31 oktober 2010 14:30

har det varit senaste tiden, har inte haft en helg ledig sedan någon gång i augusti. Men denna helgen var helt tom! Otroligt skönt att få sova ut ordentligt och bara ta det lugnt. Speciellt efter förra veckan då halva personalstyrkan på jobbet var sjuka, så det var en intensiv vecka. Försöker i alla fal hinna träna en del, men det blir mest småövningar hemma. Lykkas träning går fort framåt. Hon är otroligt lättlärd och tar snabbt till sig nya övningar. Avlämningarna har blivit jättefina och hon börjar bli riktigt duktig på linjetag, ut-tecken och stoppsignal. Får bromsa mig själv ibland och påminna mig om att hon trots allt bara är drygt 6 månader gammal.. Hon är en väldigt rolig hund att jobba med, fantastisk fart och en stor vilja att vara till lags och göra rätt, bådar gott inför framtiden!Holly och Kira får mest aktiveringsträning, en del uppletande, spår och lite freestyleträning. De är så nöjda så bara de får göra något:)Denna helgen håller vi tummarna för alla duktiga Waternuts-hundar som startar på Nordiska flatmästerskapet i Halland. Ska bli spännande att höra vilket lag som vinner då Waternuts är representerat i inte mindre än 3 av lagen; Sverige, Norge och Finland, Heja Waternuts!!

Av Therése Karjalainen - 2 oktober 2010 20:39

Förra helgen åkte Lykka och jag till Norge på valpträff. Träffen var på söndagen, men både jag och Tokers familj har en bit att åka så vi kom redan på lördagen. Kvällen bestod mest av bus mellan syskonen och jag insåg att det kan vara på tiden att börja träna "gå och lägg dig"... ;) Vi tvåbenta satt och tjatade över en bit pizza och några glas vin till sent på kvällen, mycket trevligt!


På söndagen anslöt Tone med Todd och vi åkte en bit bort till ett jättefint ställe vid en sjö.

Där blev det först lite kontaktövningar. Vi har ju inte alls tränat med andra hundar runt oss så det var väl lite sådär med koncentrationen.. Något att jobba mer på!

Sedan gick vi igenom grundläggande apporteringsträning med avlämningar. Här är ju något som jag har haft svårt att få det att funka, Lykka har väldigt mycket lek i sig och jag har varit alldeles för passiv och försökt att bara vänta ut rätt betéende, vilket inte har funkat så bra... Men Heidi gav lite tips och sa att jag måste bli mycket mer tydlig vad det är jag vill. Jag ska heller inte vara rädd för att belöna ordentligt, jag har ju varit lite feg med det eftersom Lykka har så mycket intensitet i allt hon gör men nu har vi lagt om träningssättet och visst funkar det! Har tränat nu i veckan och genast går det mycket bättre!

Sedan fick alla prova på att bekanta sig med vilt. Det visade sig att alla hade ett mycket stort viltintresse och kom in spontant med fina grepp, härligt!!

Lykka var alldeles tokig i den söta lilla kaninen:) Som avslutning blev det en busstund för valparna innan vi drog hemåt med ett gäng trötta och nöjda fyrbenta:)


Sammanfattningsvis var det en mycket givande helg med trevliga hundar och människor och många bra tips inför den fortsatta träningen, nu jäklar:) Jag är tacksam över att ha en duktig och erfaren uppfödare som är rak och kan säga vad man behöver träna på, det är det som gör att man blir taggad att träna!


Det jag ska lägga på minnet efter helgen:

* Var noga med att lära in bra avlämningar i hand!

* Var tydlig gentemot Lykka med vad det är jag vill

* Lär in grunderna ordentligt innan vi går vidare i träningen

* Var inte rädd för att belöna ordentligt

* Träna mycket stadga och fotgående


Tusen tack allihop för en mycket trevlig helg!

Här kommer lite bilder, tyvärr fick jag ingen på Susanne och Toker tillsammans..


Todd

  


Tone och Todd

  


Toker

  


Pete


Heidi och Pete

   


Lykka

   


Jag och Lykka

    


Vackraste mamma Tiril!

  

Ovido - Quiz & Flashcards