Alla inlägg under november 2008

Av Therése Karjalainen - 15 november 2008 19:26

Denna helgen blir ovanligt lugn. Jimmy är på Novemberkåsan så jag o tejerna är själva hemma hela helgen och ingenting planerat..!! Känns lite konstigt, man är ju van att ha i princip varje minut uppbokad, men ganska välbehövligt ibland..

Idag var det ju äntligen fint väder! Kommer inte ihåg när jag såg solen sist.. La spår till bägge hundarna. Holly fick ett ganska långt o klurigt personspår och Kira ett kortare viltspår. Under tiden spåren låg till sig tog vi en promenad i det härliga vädret. Efter det lite fika och sedan gick vi spåren. Började med Holly som fick det extra klurigt eftersom precis där jag hade gått stod ett gäng med jägare! De hade precis skjutit ett rådjur alldeles i närheten. Men det bekom inte Holly, utan hon var fullt fokuserad på att spåra:) Fixade spåret jättebra och hon tyckte det var superkul!

Kiras viltspår gick också jättebra! Hade legat i ca 2 timmar och det märks att det är något annorlunda för hon har näsan mycket mer ner i backen och även ett lugnare tempo än när vi spårar personspår. Fixade vinklar utan problem men mot slutet började hon "svaja" lite. Tror det berodde på att hon fick vittring på klöven.


Annars blir det ganska sparsamt med träning nu i höstmörkret. I tisdags hann jag med en kort träning här hemma innan det blev mörkt. Körde linjetag över väg och träd med Kira och det gick jättebra. Holly fick ett spår så även hon var nöjd:)


I torsdags träffades Malin, Eva och jag på Färjestad för jaktträning. Gick ju jättebra att köra jaktträning inne i stan också! Började med stoppövning för Kira, funkade bra. Sedan hjälpte Malin mig med en annan övning från kursen, att gå rakt över en "blöthåla", sådant som Kira INTE gillar.., men hon var superduktig!! Ingen tendens att försöka gå runt och till och med ganska bra fart!!! Sedan blev det walk-up träning där vi varierade med att kasta, hämta själva, låta hundarna hämta och linjetag bakåt. Även här skötte Kira sig kanon så jag var jättenökd med den träningen.

Nästa gång ska vi träna på markeringar där de ska använda synen, fortsätta med blöt och besvärlig terräng för Kira och så blir det walk-up träning igen!


Ang. gården i Malsjö så bestämde vi oss efter mycket om och men att lägga ett bud. Sedan innan fanns ju ett bud på 1 250 000, så vi la 1 350. Men då höjde de andra till 1,4 och då valde vi att hoppa av. Det kommer ju fler hus och jag tror att man ska vänta tills man får den där riktigt bra magkänslan... Så tills vidare blir vi kvar här i Norum:)

Av Therése Karjalainen - 9 november 2008 19:31

Vilken toppenhelg vi har haft! Kursen med Heidi har varit super! Vi har fått prova på lite av varje och jag har verkligen fått en tankeställare när det gäller jaktträningen! De viktigaste sakerna är att man ska dela upp momenten i små delar och verkligen tänka på vad det är man tränar just då. Så här tränar man ju alltid annars, men just i jakten har man liksom inte tänkt på det sättet...?? Även det  här med att variera övningarna och terrängen har man varit alldeles för dålig på.

Övriga saker som jag ska försöka ha med mig i kommande träningar är att:

*vara tydlig mot hunden

*ofta gå tillbaka i träningen och göra basövningar

*vi ska ha kul ihop när vi tränar

*hunden ska lära sig att lita på mig och ha förtroende för mig när vi tränar


För Kiras del gäller också att göra utmanande övningar som gör att hon blir lite mer taggad, träna mycket med skott för att höja motivationen och få skottvana, att vara bestämd när det gäller signaler och samtidigt släppa lite på stadgan för att få upp lite mer fart och glädje.


Detta ska vi träna på framöver:

*Markeringsövningar där hon ska lära sig att gå mer på syn och inte bara använda näsan och att gå genom gamla legor

*Dirigeringsövningar över olika hinder, tex diken, staket, vägar, kullfallna träd osv.

*Svåra igångar i vattnet, där hon SKA går där jag säger

*Passivitetsträning på ett positivt sätt genom att avleda med godis

*Markerings/dirigeringsövningar där hon skickas ut i tomt område och sedan ska ta stopptecken och dirigering

*Träna på att gå raka linjer ut och in

*Hon SKA lära sig att lyssna på första signalen!


Tusen tack Heidi för en kanonhelg, det blev precis så bra som jag hade hoppats på! Nu är vi taggade att träna vidare inför kommande jaktprov!!


Av Therése Karjalainen - 6 november 2008 19:45

Står inför stora och svåra beslut.. Vi har hittat en gård i Malsjö utanför Grums som vi är intresserade av. Vi har varit där och tittat två gånger och det känns faktiskt ganska bra.. Men det är så svårt att fatta ett beslut och bestämma sig för att flytta. Egentligen trivs vi ju bra där vi bor. Nära till sjöar, bra träningsmarker, nära till träningskompisar (Malin och snart Mari). Vi bor billigt och jag trivs jättebra med huset. Stora nackdelen är ju att det inte finns några utvecklingsmöjligheter, tex med garage.

I Malsjö finns ju också fördelar; närmare till Bengtsfors (familj o vänner), 10 ha mark, ladugård och möjligheter till både stort garage och att kunna ha djur. Dessutom känner vi ju redan lite folk i krokarna, tex Johanna och Tony som bara bor ett stenkast bort. Jimmys endurokompis Benka bor på andra sidan gärdet och endurobanan går mittemellan... Nackdelen för mig är att det känns som jag kommer så långt bort från träningskompisar.

Idag var i alla fall mäklaren här för att göra en värdering av vårat hus. Kan ju vara bra att veta i vilket fall...

Så sista tiden har mest bestått av att röja och städa här hemma. Jösses vad saker man samlar på sig! Har varit till tippen med två fulla släpkärror med skräp. Nu är det i alla fall hyfsat iordning, har nog inte varit så här städat sedan vi flyttade hit för 4 år sedan...;)


En tur till Stockholm har vi också hunnit med. Jimmy och jag åkte upp i fredags kväll, gick på konsert och bodde på hotell. På lördagen hälsade vi på lillbrorsan som numera pluggar i Sthlm. Gick en sväng förbi universitetet och käkade pizza. Sedan skulle vi egentligen ha stannat en natt till, men vi kände oss ganska färdiga med storsta´n och åkte hem till landet istället;)


Hundarna fick tillbringa helgen hos mamma och pappa, tusen tack för hjälpen!!  På fredagen fick de vara praos på pappas jobb;) Senare på kvällen hade Holly fått tag på en halv chokladkaka och mumsat i sig (mörk choklad dessutom). Det fick jag reda på  på lördagen. Blev lite nervös för man har ju hört hundar som det har gått riktigt illa för... Efter telefonrådgivning med både giftinformationen och veterinär fick jag dock rådet att avvakta och som tur är gick det bra trots att hon hade fått i sig mer än vad som normalt är skadligt. Hon har väl plåtmage den där tanten, vet snart inte nåt som hon inte har satt i sig...




Ovido - Quiz & Flashcards