Alla inlägg under oktober 2008

WT

Av Therése Karjalainen - 26 oktober 2008 17:37

Idag har vi varit på WT i Sunne. Det var totalt 40 hundar till start, jättekul med så många anmälda, särskilt med tanke på att det förra wt blev inställt pga för få anmälningar.


Kira och jag fick börja med närsöksstationen. Eg. var det väl mer som ett mindre sök som låg i en dunge. 5 apporter var utlagda och Kira fixade in alla 5 inom maxtiden som var 4 minuter.


Nästa station var en dubbelmarkering. Markeringarna kastades väldigt lågt och hundarna skulle över ett brett dike. Kira fixade första utan problem, men tyvärr strulade det till sig på den andra. Hon tappade lite fokus när hon skulle över diket (heter man Kira måste man ju välja den mest bekväma vägen;). Hon kom ut i rätt område, men hittade tyvärr inte dummien.


Sedan var det en station med ett ganska långt linjetag snett över åkern, över ett dike och ner mot sjön. Fick styra henne en del, men hon lyssnade kanon på mina signaler!! Här var det många som hade fått problem så jag är jättenöjd över att vi fick in den!


Efter det var det en kombinerad station med en dubbelmarkering och ett linjetag. Man stod ute på åkern och markeringarna gick inne i en skogsdunge med dold kastare. Trodde inte att Kira såg den först kastade men det gjorde hon nog för hon spikade bägge två! Linjetaget gick längs åkerkanten, inte så svårt egentligen, men Kira ville dra ner mot sjön ett par gånger. Men även här lyssnade hon jättebra på mina signaler!


Sista stationen var en walk-up. Två hundar gick i par och fick varsin dubbelmarkering och ett linjetag. Kira vimsade lite på första markeringen, blev ganska störd av alla skott runtomkring, men fick in den iaf. Andra markeringen gick jättebra! Även detta linjetaget som gick över åkern mot en dunge gick bra. Fick styra lite, men återigen lyssnade hon jättebra!


Vi skrapade ihop 65 poäng och det är jag nöjd med! Kira var lite påverkad av skotten, det märktes mer mot slutet där hon blev lite låg o tappade fart, men jobbade ändå igenom alla stationer på ett bra sätt!

Jag är även jättenöjd med dirigeringarna som verkligen har funkat jättebra idag och dessutom har hon varit helt TYST hela dagen!!!


Stort GRATTIS till Eva och Tilda som fick ihop 78 poäng och därmed knep 3:e platsen i ökl!!!


Av Therése Karjalainen - 25 oktober 2008 12:10

I torsdags var Malin och jag medbjudna på andjakt! Vi höll till någonstans bortåt Storfors, låångt ut i skogen...

Först blev det lite väntan på att änderna skulle komma in för att äta. Men när de väl kom hände det desto mer!

Skytten som jag stod med sköt snabbt ett par änder som hamnade en bit ut vi en ö i vattnet. Fick skicka Kira på en först och under tiden sköt han en till som hamnade nästan precis bakom oss. Den första ute i vattnet fixade Kira klockrent! Den som låg bakom oss blev det dock lite problem med då jag missupfattade var den hade landat, så den hämtade skytten in själv:) Sedan fick Kira ta den andra som hade hamnat ute vid ön. Även den fixade hon utan problem. Sedan hade det tydligen gått ner en till ca 20 meter till vänster om de andra fast dubbelt så långt ut. Jag såg aldrig vart den hamnade utan fick gå på skyttens beskrivning. Nu var det helt mörkt och jag kunde snabbt konstatera att det inte var det lättaste att dirigera en svart hund som man inte ser, och hon ser inte mig... Dessutom visste jag ju inte exakt var den hade landat.. Kira kämpade jättelänge ute i det iskalla vattnet men tyvärr fick vi aldrig tag på den. Jag tyckte det var väldigt synd för Kiras del, när hon ändå jobbade på så bra, men det är ju sånt som händer.. Hon frös så hon hackade tänder när hon kom upp ur vattnet...


Det är ju en himla skillnad att gå på praktiskt jakt mot att träna eller starta på jaktprov. Förhållandena är ju helt annorlunda och mycket svårare. Jag är ändå jätteglad över att fått möjligheten att prova 2 gånger i år och hoppas på att det blir fler tillfällen nästa höst. Det som skulle vara bra också är om det hade varit med fler erfarna hundar, som kan fixa de svåra dirigeringarna och sånt som vi inte är klara för än. Jag tror att Kira kan bli riktigt duktig bara hon får bygga upp lite självförtroende!


Sedan sist har jag fått hjälp av Kristina att ta snygga höstbilder på vovvarna! Tusen, tusen tack!! Bilderna blev verkligen kanon! Speciellt några på Kira är riktigt bra. Holly är lite svårare att få bra på bild, men även hon lyckades bli riktigt tjusig på ett par bilder:)





Av Therése Karjalainen - 17 oktober 2008 21:48

Nu är jaktprovssäsongen över för denna gången. Känns ganska skönt faktiskt, för det har varit en hektisk period... Men sammanfattningsvis måste jag säga att det har gått långt över förväntan! Målet för denna säsongen var ju att prova att starta i ökl och att gå till pris. Att vi sedan skulle smälla till med en etta var ju inte alls vad vi hade räknat med, men himla skoj såklart!

Kira har ju faktiskt varit jätteduktig! Inte lätt med en förvirrad matte som är ny på det här med jaktträning o prov. Det är ju lite svårt att lägga upp en bra träningsplan när man inte riktigt vet vad som ska förväntas av en. Men nu känns det som om man har fått ganska bra koll på hur ökl proven kan vara upplagda och man har fått en massa kött på benen inför kommande säsonger. Jag har ju varit fruktansvärt nervös inför varje prov och mycket av det tror jag beror på att jag inte riktigt har vetat vad som komma skall, men förhoppningsvis kommer det kännas lite bättre nästa år!

Jag har ju även provat lite olika uppladdningar inför proven och känner att jag nu vet ungefär hur jag ska lägga upp det. Det viktigaste är att undvika konflikter innan provstart och att försöka få in känslan att vi är ett "team" Kira och jag. Tyvärr har jag märkt på Kira att hon har pipit mer och mer för varje prov, hon lär sig ju för varje gång att i den situationen med skott, domare och publik så blir det något annat än den vanliga träningen. Måste ta mig en funderare på hur man ska försöka komma tillrätta med det.

Men det är naturligvis även mycket som har funkat bra! T.e.x är det kul att se att dirigeringsträningen börjar ge resultat, även om det är MYCKET kvar att slipa på... Markeringarna har funkat bra och söken är jag supernöjd med!


Nu tar vi det lite halvlugnt ett tag. Nästa helg är det wt i Gräsmark som vi är anmälda till. Det tar vi mest som en kul grej och som en rolig avslutning på tävlingssäsongen.


Andra helgen i november kommer Heidi (Kiras uppfödare) hit för att hålla en kurs i jaktapportering på ökl nivå. Det ser vi fram jättemycket emot! Ska bli bra att få tips på nya övningar och saker som vi kan träna på i vinter inför nästa säsong. Det finns fortfarande en plats ledig på kursen, så hör av dig till mig om du är intresserad!




Av Therése Karjalainen - 5 oktober 2008 19:38

Inatt vaknade jag av världens storm ute.. Tänkte att det här kan ju bli spännande med provstart i full storm och ösregn...

Fick gå i första par eftersom jag skulle vara funktionär resten av dagen.

Idag var Kira laddad till tusen:) Tyvärr lite för mycket skulle det visa sig...

Började provet med två enkelmarkeringar på vatten. Inga problem med dem. Sedan var det en vattendirigering som hon gjorde supersnyggt! Spikrakt ut utan några extrakommandon! (kanske all vattendirigeringsträning äntligen börjar ge resultat;) Efter det var det en landdirigering som gick där gårdagens sök låg, vilket gjorde att det var väldigt mycket vittring överallt. Började bra och lyssnade på signalerna men blev lite omständigt ändå, fick in den iaf.

Sedan var det transport till söket som hon gjorde SÅ snyggt! Hämtade bla. in en kanin som säkert vägde 5 kilo. Avslutningsvis var det en dubbelmarkering på land, inga problem! Det här låter ju toppen, men tyvärr var Kira lite överladdad och hade vissa problem med att inte hålla snattran. Pep av och till i passiviteten och det gjorde att vi inte fick mer än ett tredje pris. Känns så surt när hon gjorde ett så himla bra arbete för övrigt... Men men, vet ju att det är vår akilleshäl och vi får försöka jobba på det inför nästa säsong.

Det var i alla fall roligt att se att hon var så laddad idag och verkligen tyckte det var KUL!! Förra helgen hade hon ju en riktig svacka.. Har provat lite annan uppladdning inför detta provet och det är ju något som jag måste lära mig, att se vad som funkar bäst för henne så hon är "lagom" laddad inför proven.

Sammanfattande kritik idag blev:

"En behagligt arbetande tik. Hon är en duktig markör o en utmärkt viltfinnare. Idag belastas hon kraftigt av att hon inte är tyst"

Domare: Anita Norrblom


Ovido - Quiz & Flashcards