Alla inlägg under maj 2009

Av Therése Karjalainen - 30 maj 2009 23:18

Idag har vi varit på Karlstads bhk o gjort debuten i lydnadsklass 2! Var ensam i min klass så Kira fick ligga själv på platsen och det var inga problem alls, skönt! Det var ju smällhett idag och det stekte på bra ute på planen, inte bästa förutsättningarna för Kira som kan vara lite loj även i vanliga fall, men jag tycket ändå hon höll ihop bra, duktig tjej! 168 poäng lyckades vi skrapa ihop och det räckte ju till ett 1:a pris! Nu tar vi paus från lydnaden ett tag och satsar för fullt på jakten och konditionsträning.


Den sista tiden har det verkligen varit full rulle och det känns framförallt på morgnarna, SÅ jobbigt att ta sig ur sängen. Just då känns det som man skulle kunna sova ett dygn...:)

Förra helgen var det ju mitt 30-årskalas här hemma. Vi hade supertrevligt och det var jätteskoj att så många kunde och ville komma! Tusen, tusen tack för alla fina presenter!!

Söndagen var lite seg, blev bara till att röja upp efter festen och någon kort promenad med hundarna, sedan var det soffläge som gällde;)


Då jag har haft lite aningar om att det har varit något skumt med Kira så har jag varit iväg med henne till Siv-Laila, en hundfysioterapaut utanför Årjäng. Hon bekräftade mina misstankar om att Kira har lite ont i ryggen, så det blev behandling med akupunktur och massage. Ska fortsätta massera hemma och så ska vi på återbesök ett par gånger till så hoppas vi att det blir bättre. Tänkte även försöka komma igång med simträningen nu när det har blivit tillräckligt varmt i vattnet. Måste se till att få Hjördis sjösatt bara:)


Igår kväll fick vi hjälp av Magnus att sjösätta vår nya båt, tusen tack för hjälpen! Så i em blev det några timmar på sjön i det underbara vädret! Hade med oss matsäck, gott att dricka och ben till hundarna, så vi bara njöt! Hade hoppats på att få in några bilder men tyvärr är inte datorn o jag riktigt överens idag så det får bli en annan dag...


SUPERGRATTIS IDAG TILL MALIN OCH KENO SOM FIXADE UPPFLYTTNINGEN TILL EKL SPÅR!!! Jag är SÅ glad för er skull!!

GRATTIS även till Terese med Moha som fick 1:a pris i lkl 1 idag!


Nu är det godnatt:)

Av Therése Karjalainen - 18 maj 2009 14:59

Ja, då kan man väl inte längre kalla sig för ungdom, även om man fortfarande känner sig som det... Men det är väl så att man är inte äldre än man gör sig;)

I helgen hade vi kalas för släkten nere i Bengtsfors så dagens blogg får bjuda på lite bilder från den mycket trevliga dagen! Fick en VÄLDIGT glad överraskning när Jimmy och pappa kom dragandes på en båt hem till mamma o pappa på lördag kväll. Blev ju lite putt på Jimmy förra veckan när han helt plötsligt sålde vår gamla skruttbåt, men nu förstår jag ju varför;) Passade på att provköra båten ut till kyrkan på lördag kväll. Tyvärr är det ju så att min födelsedag är dagen efter Johans dödsdag så det är alltid lite kluvna känslor inför de här dagarna, därför känns det alltid bra att åka ut till kyrkan först med lite fina blommor och så.

På söndagen blev det då kalas med släkten. Jimmys morfar hade med sig dragspelet och bjöd på mycket trevlig underhållning! Toppenväder hade vi också så det var en mycket lyckad dag. Kul att så många kunde komma och tusen tack för alla fina presenter!

Nya båten

Jimmy gillar den nya båten!

Daniel och Jimmy provkör

Samling på bryggan

Erik (Jimmys morfar) och jag

Erik, mormor och Lena står för underhållningen

Bröder och kusiner med respektive

Familjen Karjalainen

Mormor och morfar

Mormor och morfar med barnbarn

Jobbigt med kalas...;)


Av Therése Karjalainen - 5 maj 2009 18:50

Har varit utan telefon och internet under nästan en vecka, men idag är det igång igen!

Vad har vi gjort sedan sist då?


Vi har varit med på frk:s inofficiellla jaktprov i samband med Lillerudshelgen. Kira skötte sig bra, men tyvärr kroknade hon på söket så det slutade med ett 3:e pris, synd för allt annat gjorde hon jättbra. Var helt tyst, markerade bra och tog dirigeringarna fint. Nu blir det konditions- och uthållighetsträning framöver:)


Vi har också varit en tur till Norge tillsammans med Malin och Keno för en träningsdag med Kiras uppfödare. Träningen bestod av walp-up, markeringar med bumper och lite tips på närsökssignalträning. Markeringarna funkade toppen! Har ju ibland haft mina tvivel gällande lilla damens markeringsförmåga, men denna dagen hade jag inget att klaga på:) Dirigeringarna kan (som vanligt...) förbättras och även närsökssignalen, men det är väl tur att vi har nåt att jobba på:)

En orsak till att jag gärna ville åka på träffen var för att se hundarna från Tirils första kull som nu har hunnit bli 2 år. Åh, vilka härliga flattar!! Precis den typen jag gillar! Underbart fokus på sina uppgifter, full fart men ändå lyhörda. Utseendemässigt är de i precis lagom storlek, inga utställningsstjärnor kanske utan helt i min smak:) Har ju länge funderat fram och tillbaka på en valp efter Tiril och kan ju inte säga att jag blev mindre sugen nu...;) Men det är ju det där med att ha tre hundar... Ja ja vi får se vad det blir...


Annars har vi kommit igång lite mer på allvar med jaktträningen. Har börjat köra lite i vatten och lagt fokus på att gå RAKT i där jag säger att hon ska gå i och det börjar nog gå upp ett ljus för den lilla svarta, att man inte får välja väg själv, men vi har en del kvar att jobba på... Har även kört en del linjetag över vatten och det har funkat jättebra hittills. Sök försöker vi också göra en del för att träna uthålligheten och det funkar också bra, men har märkt att när hon börjar bli trött så låser hon sig gärna långt ut i söket, så det får vi jobba vidare på.


Sedan har jag anmält oss till ett par lydnadstävlingar framöver, så ett tag framöver nu blir det en del fokus på momenten i lydnadsklass 2. Tyckte det var lagom att starta 2:an nu efter ett uppehåll från lydnaden på 5 år;) Kira tycker det är skitskoj iaf och hon kan egentligen momenten hyfsat bra, men det behövs lite finslipning och en hel del träning på platsen. Så planen är alltså att starta lydnad i vår och så tar vi jaktproven til hösten.


Holly hänger också med på träningar såklart. Vi kör på som vanligt med en del freestyle, uppletande och spår. Hon tycker fortfarande allt är lika kul, men det märks att hon fortare blir trött nu och inte orkar lika långa pass som tidigare. Men hon är ju faktiskt över 12 år så det får man väl räkna med... Jag är glad och tacksam för att hon fortfarande är så pigg trots allt!

Ovido - Quiz & Flashcards