Alla inlägg under juni 2009

Av Therése Karjalainen - 30 juni 2009 20:29

I torsdags morse bar det iväg till Borlänge för sommarens händelse, Peace&Love festivalen! Vi hade med oss husvagnen och bodde på en camping några kilometer utanför stan. Ångrade inte valet av boplats när vi åkte förbi och såg festivalcampingen där tälten stod packade som sillar i stekande sol;) Förutom ett gäng hårdrockande grannar hade vi det lugnt o skönt.. Ett stenkast ner till Dalälven bara, så där tillbringades några timmar:) Träffade på några trevliga grabbar från Örebro som vi var ute och festade med en av kvällarna. På torsdagen var det höjdpunkten när Volbeat spelade! SÅÅ bra, hoppade och studsade i en timme, så hade go träningsvärk i flera dagar sedan;) En helt underbar helg hade vi, hoppas det blir en repris nästa år!


Idag har jag varit hos veterinären med Kira. Har ju misstänkt att något inte står rätt till i ryggen och även tyckt att hon avlastar vänster bakben i vissa situationer. Undersökning och röntgenbilder bekräftade mina misstankar:( Ett ledband i vänster knä är skadat. Förmodligen en gammal skada som håller på att läka, men det syntes tydligt på plåtarna att det inte var helt 100. I ryggen har hon något som tydligen är vanligt på schäfrar, ett större mellanrum mellan två kotor bak i ländryggen såg det ut som. Jag förstod inte riktigt veterinärens beskrivning, men hon ville skicka plåtarna till Strömsholm för bedömning och eventuellt blir det operation:( Fram tills vi får besked från Strömsholm ska hon äta antiinflammatoriskt och ta det lugnt. Som tur var får hon simma, så vi kan fortsätta med simträning och vattendirigeringar;) Stackars lilla gumman... Man tänker ju mycket när det blir såna här grejer, varför har jag inte gått iväg tidigare..? har jag pressat henne för hårt på träning..? Kommer hon bli bra eller blir det begränsningar i resten av livet..?

Men inte så mycket man kan göra just nu mer än att träna henne på rätt sätt och avvakta svaret från Strömsholm...


Kände mig rätt deppig när jag åkte hem, så för att komma på lite andra tankar tog vi en kvällstur med båten och ett dopp i sjön, underbart!

Av Therése Karjalainen - 24 juni 2009 20:20

Nu är det verkligen sommar ute, härligt!


Förra helgen var det midsommarfirande hemma hos Mari och Anders på fredag kväll. Trevligt sällskap, god mat och dryck, kubbspel och badtunna. Kan det bli bättre? Supertrevligt hade vi det, tack Mari o Anders!


På lördagen blev det hyfsat lugnt. En simtur med hundarna på kvällen och lite vattendirigering för Kira såklart;)


Söndag fm tillbringades uppe i Ransberg. Jimmy skulle dit o köra enduro så då passade jag på att hänga med och träna lite vid ett fint tjärn som finns i närheten. Det blev... TADA.. vattendirigering för Kira plus ett ganska tungt sök där Holly också fick vara med. Sedan blev det korvgríllning innan hemfärd. Blev en kort mellanlandning hemma innan Jimmy och jag åkte in en sväng till Bergvik för att ladda upp med lite mat inför helgen. Slog även till och köpte mig en ny kamera, så förhoppningvis kommer lite mer bilder här framöver när jag har lärt mig hur den funkar;)


På måndag jobbade jag sent som vanligt. Hann med en cykeltur med Kira och en rejäl städning av bilen, mycket välbehövligt...


Igår blev det simträning för bägge hundarna igen och såklart en vattendirigering för Kira! (vore väl skam om vi inte fixar den på proven i höst;)


Idag blir det en lång dag... Upp 5 imorse, va på jobbet vid 6. Hann frisera Hollys fötter innan jag öppnade dagis. Sedan har det rullat på i ett hela dagen. Direkt efter jobbet hämtade jag upp Jimmy i Säffle där han jobbar för tillfället, för vidare färd ner till Bengtsfors. Ska lämna av hundarna här för imorgon drar vi iväg på festival! För första gången i mitt 30-åriga liv! Oj oj, undrar hur det slutar... Men det ska bli riktigt skoj, har sett fram emot detta länge! Underbart väder får vi i alla fall, det är ju en bra start!

Jimmy skulle passa på att byta ett par delar på bilen nu när vi ändå är i Bengtsfors och självklart ska det krångla så vi får väl se när vi kommer hem inatt...


Ha det gott!

Av Therése Karjalainen - 16 juni 2009 20:04

Ojvad dagarna rullar på...

Förra veckan minns jag inte allt vad vi gjorde, men to körde vi iaf jakt som vanligt! Vi var här i Norum för att kunna ha tillgång till båt. Jag körde linjetag med Kira och ett par ganska svåra markeringar på vatten. Jag var supernöjd efter träningen, Kira var jätteduktig! Holly fick gå ett spår i ganska tuff terräng, vet inte vem som var tröttast efteråt;) Men hon fixade det utan problem!


Helgen gick i ett huj som vanligt. På fre kväll åkte jag till Forshaga bk direkt efter jobbet för att kolla på när Madde och Terese tävlade i lydnad. Tyvärr hade Terese otur och bröt efter platsen, men Madde och Lazzo gjorde en jättefin lydnad! Tyvärr ett par nollor pga missförstånd mellan hund och förarare men förutom det såg det jättebra ut! Snart har ni 1:a priset!


På lördag blev det först simträning för hundarna och lite vattendirigering för Kira som gick jättebra!

Sedan åkte jag in till stan och lunchade med Maria o Sara. Efter det åkte jag och handlade alla uteblommor. Så söndagen bestod mest av trädgårdsarbete:) Det är lite pyssel, men nu är alla blommor planterade och rabatter rensade, skönt!


Igår jobbade jag sent så det blev en cykeltur med Kira på kvällen medans Jimmy tog en promenad med Holly.


Ikväll har vi varit ute på en promenad. La ut ett sök till hundarna som vi tog på hemvägen och Kira var så himla duktig! Holly tröttnar ju rätt fort så det räcker med 3-4 stycken för henne, men det är ju jättebra att kunna skicka en hund i taget medans den andra är passiv! Det enda jag märker med Kira är att hon har en tendens att söka med dummie i munnen, det måste jag se upp med. Men hittills gäller det bara på dummie och inte på vilt så vi får hoppas det håller i sig så..


Nu har jag två trötta och nöjda hundar som ligger o väntar på kvällsmat;)


******* SUPERSTORT GRATTIS TILL MICKE OCH SIMMA SOM HAR FÅTT 1:A PRIS MED HP I NKL I NORGE IDAG!!!!*******

Här är lite blandade bilder från senaste tiden:


30-års kalaset


Grabbarna i båten


Kira solar...


o Holly ligger i skuggan...

WT

Av Therése Karjalainen - 6 juni 2009 20:37

Idag har Kira och jag varit iväg på det årliga och mycket trevliga workingtestet på Lång i Grums. Fick sällskap/support av min moster Karin som var med för att se och lära lite om hur ett wt går till, trevligt!


Vi startade i ökl och första stationen som vi gick till var eg. 2 stationer. En dubbelmarkering och ett riktat närsök där 2 apporter skulle in. Kira rörde till det en hel del på markeringarna och det blev snarare dirigering än markering, men hon fick in bägge till slut och det var kul att se att hon tog alla tecken bra! Det riktade närsöket gick jättebra, fick snabbt in sina 2 apporter.


Sedan gick vi till vattendirigeringen som var vår stora fasa;) Dummien låg längs med vasskanten och man skickade från en liten udde som gick ut i vattnet. Kira började som vanligt att vela vid vattnet, men kom i iaf och simmade ut. Var verkligen ingen rak linje, och domaren var väl lite tveksam till om hon tog någon hjälp av mig;), men hon fann den iaf och fick in den!


Efter det tog vi lite fika innan det var dags för nästa station som var en dubbelmarkering på vatten som gick i linje längs land. Inte speciellt svår och Kira fixade bägge utan problem!


Sista staionen var ett närsök, där hundarna hade 4 minuter på sig att hämta in så många dummies som möjligt. Det här var ingen enkel station! Halvmeter högt med gräs, sly och brännässlor... Kira var faktiskt ganska taggad och jobbade på bra, men hittade tyvärr bara 2 apporter.


Vid prisutdelningen fick vi tyvärr inte reda på poäng per station, så det får jag återkomma om, men summan blev 76 poäng och en hedrande 3:e placering;)


Naturligtvis kunde det ha gått mycket bättre, men jag är ändå jättenöjd med dagen! Hon lyssnade och tog alla tecken bra (förutom på vattnet...), hon har varit helt tyst hela dagen och inte reagerat negativt på skotten.


***** STORT GRATTIS TILL MIKAEL MED SIN FANTASTISKT DUKTIGA LABBE SIMMA SOM SLOG TILL MED 90 POÄNG OCH VANN ÖKL ÖVERLÄGSET!!!!****



Ovido - Quiz & Flashcards