Direktlänk till inlägg 9 november 2008

Jaktkurs!

Av Therése Karjalainen - 9 november 2008 19:31

Vilken toppenhelg vi har haft! Kursen med Heidi har varit super! Vi har fått prova på lite av varje och jag har verkligen fått en tankeställare när det gäller jaktträningen! De viktigaste sakerna är att man ska dela upp momenten i små delar och verkligen tänka på vad det är man tränar just då. Så här tränar man ju alltid annars, men just i jakten har man liksom inte tänkt på det sättet...?? Även det  här med att variera övningarna och terrängen har man varit alldeles för dålig på.

Övriga saker som jag ska försöka ha med mig i kommande träningar är att:

*vara tydlig mot hunden

*ofta gå tillbaka i träningen och göra basövningar

*vi ska ha kul ihop när vi tränar

*hunden ska lära sig att lita på mig och ha förtroende för mig när vi tränar


För Kiras del gäller också att göra utmanande övningar som gör att hon blir lite mer taggad, träna mycket med skott för att höja motivationen och få skottvana, att vara bestämd när det gäller signaler och samtidigt släppa lite på stadgan för att få upp lite mer fart och glädje.


Detta ska vi träna på framöver:

*Markeringsövningar där hon ska lära sig att gå mer på syn och inte bara använda näsan och att gå genom gamla legor

*Dirigeringsövningar över olika hinder, tex diken, staket, vägar, kullfallna träd osv.

*Svåra igångar i vattnet, där hon SKA går där jag säger

*Passivitetsträning på ett positivt sätt genom att avleda med godis

*Markerings/dirigeringsövningar där hon skickas ut i tomt område och sedan ska ta stopptecken och dirigering

*Träna på att gå raka linjer ut och in

*Hon SKA lära sig att lyssna på första signalen!


Tusen tack Heidi för en kanonhelg, det blev precis så bra som jag hade hoppats på! Nu är vi taggade att träna vidare inför kommande jaktprov!!


 
 
ulle o mio

ulle o mio

10 november 2008 09:10

Tack terese för att du fixade denna helgen:=):=) Heeelt super har de varit!!!!!Nu jäklar blir vi allihopa farliga till vår-höst proven*fnizz*

kram kram ullemio o lätta

http://www.freewebs.com/miogibbe

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therése Karjalainen - 23 november 2010 14:59

Min älskade Holly har fått somna in, 13 år och 8 månader. Efter att magen började ta stryk av alla mediciner och bakdelen började ge vika så kändes det som det bästa för henne. Sov gott min finaste vän, tack för allt.. Vi saknar dig så...   ...

Av Therése Karjalainen - 31 oktober 2010 14:30

har det varit senaste tiden, har inte haft en helg ledig sedan någon gång i augusti. Men denna helgen var helt tom! Otroligt skönt att få sova ut ordentligt och bara ta det lugnt. Speciellt efter förra veckan då halva personalstyrkan på jobbet var sj...

Av Therése Karjalainen - 2 oktober 2010 20:39

Förra helgen åkte Lykka och jag till Norge på valpträff. Träffen var på söndagen, men både jag och Tokers familj har en bit att åka så vi kom redan på lördagen. Kvällen bestod mest av bus mellan syskonen och jag insåg att det kan vara på tiden att bö...

Av Therése Karjalainen - 22 augusti 2010 18:49

Nu här vi tillbaka i vardagen igen. Har jobbat en vecka och det känns helt ok. Kul att träffa alla goa vovvar på dagis igen och mina härliga arbetskamrater!   Sedan sist har vi hunnit med lite av varje. Kommer inte ihåg allt men var i alla fall p...

Av Therése Karjalainen - 21 juli 2010 17:32

Nu har vi gått på semester! Även om jag har världens bästa jobb är det ändå skönt att få några veckor lediga som man kan göra precis vad man vill på! Semesterfirandet började med att Jimmy och jag åkte iväg till Arvikafestivalen i fredags där vi mö...

Ovido - Quiz & Flashcards