Direktlänk till inlägg 25 augusti 2008

Vår första jakt!

Av Therése Karjalainen - 25 augusti 2008 18:42

Nu har vi varit på vår första praktiska jakt!! Kl. 3:45 ringde klockan i lördags, bara att hoppa ur sängen;) Jakten var ute på Arnön utanför Väse och det var änder och gäss som skulle jagas denna dagen. Det var Mari med Trolla och jag med Kira som gick med hund. Tyvärr fanns ingen mer erfaren hund med, det hade nog underlättat lite. Jag hade nog tänkt mig att vi skulle stå passiva o titta på medans det jagades och att vi sedan skull skicka hundarna, men nu blev det så att vi blev utplacerade på olika håll. Kira och jag fick tre skyttar som vi skulle ha koll på och de var placerade på olika ställen. Så Kira fick aldrig se några fåglar falla utan vi fick gå dit viltet hade fallit och hämta in allteftersom. Tråkigt nog blev Kira ganska berörd av skotten, då hon aldrig fick chans att förknippa skotten med att något föll... Det första viltet som skulle in var såklart en gås. Något hon aldrig förut har träffat på. Jag fick hjälpa henne o peppa henne en hel del för att få in den, men kanske inte så konstigt när den var nästan lika stor som henne... Sedan råkade vi ut för en skadeskjuten gås:o. DEN var läskig, tyckte Kira... Fick ta hjälp av skytten för att ha ihjäl den o sedan fick Kira apportera den.

Sedan fick hon även plocka in ett par änder, men det märktes tydligt att hon var påverkad av skotten, hon kunde inte riktigt koncentrera sig på vad hon skulle göra. Men efter en stunds vila i bilen tog jag ut henne igen för att hjälpa till o leta efter ett par fåglar som Trolla inte hittade. Då var hon jättepigg o glad igen, så ganska spännande tyckte hon nog att det var;) Kira hittade en av fåglarna i riktigt besvärlig terräng, det var dyigt och helt igenväxt med jättehög vass, så då var jag riktigt nöjd med henne!


Efter lite fika var det dags att bege sig till klubben för att kolla när en hund från Kiras kennel skulle göra debuten i appellklass spår. Vi kom precis lagom och hann se budföringen, platsen och lydnaden. Leia skötte sig utmärkt och fixade upplyttningen utan problem! En underbart trevlig och pigg liten tjej var det!


Sedan åkte vi hem o slängde oss i säng. Somnade som en stock o vaknade vid 16-tiden. Då var det bara o slänga i sig lite käk och hoppa i kläderna o sen dra iväg inför nästa jakt-pass som hade samling kl.18.00


Malin och Keno hängde med och på väg till Väse mötte jag upp min moster Karin och hennes Ingemar. De hade varit i Stockholm och hämtat hem en alldeles underbar liten jaktgoldenkille på 8 veckor. Vilken guldklimp. Alldeles brun i färgen, så himla söt!!  


På kvällens pass var det till en början alldeles dött. Knappt en fågel i sikt på 2 timmar. Men när vi nästan var på väg att ge upp så började det hända saker! Då blev det skjutet flera änder och även någon gås. Kira råkade igen ut för en skadeskjuten fågel, denna gång en and o de är läskiga tycker Kira när de flaxar o har sig... Tog den ett par gånger men ville inte riktigt komma in med den. Provade att skicka Keno på den istället o han tyckte det var döhäftigt att hämta en flaxande fågel;) När vi väl hade fått in o avlivat fågeln så provade jag att skicka henne på den igen o då var det inga problem! Kira fick även hämta in en kråka och en gås o det gick jättebra!


Sammanfattningvis kan man väl säga att jag tycker att Kira har skött sig bra, lite tråkigt att hon reagerade på skotten men hon har ju även gjort flera fina apporteringar. Detta var ju helt nytt för både henne o mig så vi får allt ge det några fler chanser!


Hoppas på att få kort från Mari som jag kan lägga ut här, tog tyärr inga själv..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therése Karjalainen - 23 november 2010 14:59

Min älskade Holly har fått somna in, 13 år och 8 månader. Efter att magen började ta stryk av alla mediciner och bakdelen började ge vika så kändes det som det bästa för henne. Sov gott min finaste vän, tack för allt.. Vi saknar dig så...   ...

Av Therése Karjalainen - 31 oktober 2010 14:30

har det varit senaste tiden, har inte haft en helg ledig sedan någon gång i augusti. Men denna helgen var helt tom! Otroligt skönt att få sova ut ordentligt och bara ta det lugnt. Speciellt efter förra veckan då halva personalstyrkan på jobbet var sj...

Av Therése Karjalainen - 2 oktober 2010 20:39

Förra helgen åkte Lykka och jag till Norge på valpträff. Träffen var på söndagen, men både jag och Tokers familj har en bit att åka så vi kom redan på lördagen. Kvällen bestod mest av bus mellan syskonen och jag insåg att det kan vara på tiden att bö...

Av Therése Karjalainen - 22 augusti 2010 18:49

Nu här vi tillbaka i vardagen igen. Har jobbat en vecka och det känns helt ok. Kul att träffa alla goa vovvar på dagis igen och mina härliga arbetskamrater!   Sedan sist har vi hunnit med lite av varje. Kommer inte ihåg allt men var i alla fall p...

Av Therése Karjalainen - 21 juli 2010 17:32

Nu har vi gått på semester! Även om jag har världens bästa jobb är det ändå skönt att få några veckor lediga som man kan göra precis vad man vill på! Semesterfirandet började med att Jimmy och jag åkte iväg till Arvikafestivalen i fredags där vi mö...

Ovido - Quiz & Flashcards